Monday, December 14, 2009

Budak 12 tahun jadi mahasiswa


WREXHAM - Seorang murid, Cameron Thompson yang berumur 12 tahun diterima menjadi mahasiswa jurusan matematik di Universiti Terbuka di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.

Budak lelaki itu diterima untuk kursus ijazah sarjana muda sains dengan kepujian dan dia dijangka menamatkan pengajian semasa berusia 16 tahun.

Walaupun sudah bergelar mahasiswa, Cameron masih menuntut di sekolah Maelor bersama murid lain tetapi dia belajar pada waktu petang untuk kursus ijazah itu.

Ibu bapa kanak-kanak genius itu, Roderick, 35, dan Alison, 32, menyatakan mereka mula mengetahui kebolehan luar biasa Cameron dalam mata pelajaran Matematik semasa dia berusia empat tahun.

Kanak-kanak itu diterima melanjutkan pengajian di universiti selepas dia lulus cemerlang dalam ujian di peringkat menengah dalam mata pelajaran Matematik dan Matematik Tambahan.

Di sebalik kecemerlangannya dalam bidang matematik, dia didapati menghidap sindrom Asperger Syndrome yang menyebabkannya sukar untuk bergaul.

"Penyakit itu menyebabkan anak kami agak sukar bergaul tetapi pihak sekolah dan rakan-rakannya banyak membantu," kata Roderick.

"Dia kini berada dalam tahun dua di universiti itu," tambahnya. - Agensi

2 comments:

  1. genius betul budak nie..kecik2 dh pandai..

    p/s: cikg u sy perlukan komen cikgu untuk tamabh markah..harap cikgu sudi bantu..

    ReplyDelete
  2. sorry lambat reply.Saya ada tugasan n kuliah.

    Itulah kurniaan tuhan.Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu.

    Terima kasih di atas respon anda.Selamat datang ke blog saya.Wassalam.

    ReplyDelete