Monday, August 9, 2010

Universiti Ramadhan 1431H...Maafkan Kami...

Insya Allah kalau tiada aral melintang....Esok aku akan mendaftarkan diri di Universiti Ramadhan.Pengajian yang menawarkan Bachelor of Taqwa ini akan memulakan sesi pertamanya pada malam ini.Kecut rasanya perutku menghadapi Ramadhan kali ini.Kalau tahun lepas aku berjaya melepasi tahap sederhana dalam peperiksaan akhir...Tahun ini aku akan pastikan akan mendapat cemerlang.Sekurang-kurangnya 3.8.

Aduh...Bolehkah aku menghadapi exam kali ini dengan baik...?Aku rasa persediaan tahun ini lebih baik dari tahun lepas.Tahun ini aku lebih bersemangat kerana kehadiran si cilik yang sudah pandai pot pet mengaturkan menu dan mengawal selia pergerakan abi dan uminya.Semoga kehadirannya memeriahkan lagi Ramadhan kali ini.

Oh ya...Untuk menghadapi xm dibulan mulia ini...Jom kita tengok hadis ni dan spot check( muhasabah ) diri kita....Jommmmm...


Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan

"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia
tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.

Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika Kami sekeluarga ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja mahupun yang di sengajakan...

No comments:

Post a Comment